Autentické poznámky z politického školení nových členů Československé strany lidové v Klínci u Prahy ve dnech 6. – 10. června 1988.
Přednášející byli většinou vyšší funkcionáři Komunistické strany Československa. Jejich informace jsou velmi kritické ve vztahu k situaci v ČSSR, ovšem přednášející věděli, že posluchači tyto informace dále sdělovat nemohou, nebylo by jim jako „občanům 2. kategorie“ věřeno a mohli by být ještě stíháni pro napadání socialistického zřízení. Takže si mohli klidně ulevovat…
Poznámky si zapsal jeden z účastníků školení. Následný přepis pořídil ing. Václav Volenec. Text neprošel redakční úpravou, formátování je provizorní.
Text je z mnoha hledisek pozoruhodný, jeho reflexi (aspoň prozatím) ponechám na čtenářích.
———————–
1/ poznámky z vystoupení Josefa Ryšávky, (jeho funkce není uvedena)
Vývoj v SSSR (Sovětský svaz)
– V r. 1982 byla při Ústředním výboru Komunistické strany Sovětského svazu (ÚVKSSS) vytvořena komise v čele s Gorbačevem, která měla zjistit příčiny nízkého přírůstku národního důchodu, který byl 2,5% . Ten nezajišťoval dosavadní životní úroveň za současného přírůstku obyvatelstva. Zároveň se měla zabývat nízkým průměrným věkem obyvatel, který činil např. v Turkmenii 57 let.
– Byl přijat i dobrý zákon proti alkoholizmu, ale s byrokracií měl špatný politický účinek.
– Od roku 1926 existoval v SSSR poručnicko administrativní systém řízení, měl sice dílčí úspěchy, ale těžko odpovědět, jaké by byly úspěchy při zachování ideí V.I. Lenina.
1. krok: 20. sjezd KSSS v roce 1956 – Chruščov hrdinsky odkryl zločiny Stalina, v roce 1957 byl pokus Chruščova odstranit, ale tomu zabránil maršál Žukov. V té době byly velké rozpory mezi projekty, budovala se kosmická základna Bajkonur a současně 60% obyvatel hladovělo.
2. krok: Nová ekonomická reforma 1965, přinesla promyšlené perspektivy, dávala více práv dělníkům, zaveden sociální program, podpora rozvoje zemědělství, ale zároveň se posílila administrativa. Proto se reforma nemohla plně uplatnit.
3. krok: Pěrestrojka (Přestavba) v létech 1986 –1987 má základ v reformě předcházející, ale s poučením z nedostatků její realizace. Gorbačov: „není třeba bát se chyb, na co čekat?“
Jsou síly působící proti Přestavbě.
– Smysl reformy: přenesení odpovědnosti z centra na územní celky a kolektivy. Nelze také provázaně naplánovat výrobu a spotřebu u 1.500.000 výrobních jednotek. Jedna země nemůže vyrábět veškeré zboží. Plánovací komise Gosplan plánoval původně 22.000 ukazatelů, v roce 1985 už jen 11.000 a reforma předpokládá plánovat jen 700 – 800 ukazatelů. Také počet zaměstnanců Gosplanu se již snížil na 45% původního stavu.
– Původně bylo 18 milionů technicko hospodářských pracovníků a pracovníků aparátu KSSS s 1 milionem řidičů a na jejich plat bylo spotřebováno 40 miliard rublů. Nárůst ND je mezi léty 1983 –1986 20 miliard rublů. Snížením aparátu na polovinu by zvýšil ND o dalších 20 miliard plus produktivita výroby od 9 milionů pracujících. KSSS chce co nejdříve snížit aparát o 6 milionů pracovníků.
– Byrokracie se měla odstraňovat již v roce 1922, z původních 196 státních komisí chtěl Lenin zachovat 23 hlavních.
– Problém, který nešel teoreticky předvídat: pracující odmítají převzít moc, která se jim dává.
– Základním prvkem demokratizace jsou volby, od poslance až k vedoucímu pracovního kolektivu. Stále však trvá minimální osobní odpovědnost a snaha jí přenášet výše.
– Stávky v SSSR: např. Autopark u Moskvy. Ředitel pracujícím oznámil, že jedou na reformu, bez bližšího vysvětlení. To vše pracující odhlasovali bez námitek. Za měsíc došlo ke snížení platů o 80%, o 50 – 150 rublů. Na dotaz, proč k tomu došlo, ředitel odpovídal: „vždyť jsi pro to hlasoval“. Je tedy chybou malá informovanost a jedna úroveň ocenění bez ohledu na stav a stáří strojů.
– Dosud byl jeden kandidát na jedno místo poslance. To zcela podráží iniciativu lidí. Již bylo činěno 196 experimentů s více kandidáty. Stalo se 5x , že nebyli zvoleni straničtí tajemníci.
– Uzákoněno: každý volič musí za volební plentu. Pokud tak není možné, je volba nezákonná.
– Členové vlády nebudou zároveň poslanci sovětů (parlamentů). Tak se zvýší autorita poslanců Nejvyššího sovětu.
– Stalin věděl o krvavých činech a sám se jich osobně účastnil. Dále nechal s Molotovem zabít 95% velitelského sboru těsně před válkou.
– V r. 1928 byl v SSSR vyvinut televizor a ukázán Stalinovi. Ten ho nechal zničit. Předtím v roce 1926 měla stejný osud elektrofonická hudba. V roce 1929 a později odmítal návrhy gen. Tuchačevského na raketové, tankové a letecké vojsko, později (1937) ho nechal zastřelit.
– Vztah sovětského státu k církvi.
Nyní (1988) probíhá návrat k duchovním hodnotám a uznání chyb ve vztahu k církvi (pravoslavné). Protože duchovenstvo stálo na straně odpůrců revoluce, došlo k přehmatu i ve vztahu k církvi. Např. pop (pravoslavný kněz) by byl uvězněn za křest dítěte z komunistické rodiny. Bylo zničeno mnoho kostelů, kulturních památek a literatury. Také bylo mnoho zabaveno. Nyní se vše církvi vrací. Vždy platil zákon o odluce státu a církve, přesto se státní orgány neoprávněně vměšují do církve. Za 2. světové války byl protináboženský boj zmírněn. Také se již 10 let připravuje nový zákon o církvi a státu.
– potravinový problém v SSSR.
Je špatná distribuce potravin, 25% produkce se zkazí. U pšenice je to 35 – 40 milionů tun a přesně tolik se musí dovézt.
Největší dojem sovětských turistů u nás – vůně prodejen masa!
2/ Miroslav Petráň, Úřad vlády České socialistické republiky
Životní prostředí
Je kritická čistota vod, ovzduší a půdy. Je poškozeno 27% lesů, za dva roky (1990) by to mohlo být 47% plochy lesů. Snižuje se úrodnost půdy, nízké pH (kyselost), velká eroze a fyzikální změny. Voda obsahuje mnoho NO2, NO3, reziduí a je znečištěna fekáliemi ze sídlišť. Vltava pod Prahou má 4. stupeň, to je úroveň běžné stoky.
Vrátit stav životního prostředí na úroveň 50. let by stálo 110 miliard korun. Zastavit zhoršování by stálo 55 miliard, ale do konce pětiletého plánu bylo proinvestováno jen 17 miliard.
Nárůst spotřeby vody na obyvatele, ze 170 lt na 400 lt. (včetně průmyslu). Také se ohromné množství vody ztrácí v rozvodech, v Praze je to 30% vody. Pouze 1% vody lze používat pro kojence. Nelze zatím čistit stopy těžkých kovů.
Platíme Polsku za znečištění Odry a NDR za Labe.
Zaneseno je 60 tis. ha rybníků, až 120 cm usazenin, mnohé jsou bez života.
Složitější situace je u ovzduší. Přichází i zplodiny z SRN a Anglie. Do r. 1990 by se měla produkce SO2 snížit o 30%. Staví se velmi nákladné odsiřování v Tušimicích.
Kritická situace je v Jizerských horách a Krkonoších. K naším zdrojům znečištění se přidávají zdroje z Polska a NDR. Mizí druhy fauny a flory. Je velmi málo účinných prostředků na ochranu prostředí, proto následuje přesun starosti na vnitro.
Monitorování stavu ovzduší – nejsou využívány dovezené prostředky, např. v Praze.
Celosvětově dochází ke zhoršování, rozšiřují se pouště v Africe, písek ze Sahary se již objevil v Praze. Při nezměněném vývoji budou následovat zátopy, epidemie, zvýší-li se teplota o 1,5 až 4,5 st. C., zvýší se hladina oceánu o 1,5 m.
Zhoršování životního prostředí je způsobeno nadprůměrnou spotřebou energie a surovin.
Jednání kapitalistických zemí:
1. snížení intenzity tlaku na životní prostředí
2. snížení potřeby energie na jednotku výroby o 15 – 25%
3. ovlivňování daňovou politikou, subvencemi apod.
Omezení škodlivin v kapitalistických zemích ohrožuje vývoz Škody – Favorit, který nesplňuje západní normu na obsah škodlivin ve výfukových plynech.
Problém odpadů: 73% obyvatel ČSSR žije ve městech, není jak se účelně zbavovat odpadu.
Vyhořelé palivo atomových elektráren – na jeho uložení je třeba 30% všech nákladů na výstavbu a provoz .
Východiska:
– projektové podmínky, ale nejsou investice. Proto se liknavostí při realizaci situace zhoršuje.
– legislativa.
– konkrétně: odsiřovače, odlučovače popílku, snížení počtu vyjímek ze zákona na ochranu vod, jinak obdělávat půdu, dále nezhutňovat mechanizací, zabránit erozi a splachu chemikálií, ochrana horninového prostředí, jiný způsob těžby a následná rekultivace.
Hluk
– více nebezpečný, než se myslelo, v 90% obytné zástavby překračuje hluk hladinu 65dB, 60% obyvatelstva je vystaveno hluku přes 80dB.
– Nutnost zajistit dovoz dostatečného počtu ochranných pomůcek.
3/ p. Lukeš, ÚV ČSL
ČSL má 1400 organizací, 47 tis. členů. Dle materiálů KSČ je 30-40% obyvatel „zasaženo křesťanstvím“.
4/ s. Bartošík, Úřad předsednictva vlády
Právní zabezpečení Přestavby
– Na 14. – 16. června je připraven zákon o státním podniku, o zemědělském družstevnictví by měl být k 1.1.1989. Od r. 1991 budou nové zákony o společných zahraničních podnicích a o plánování. Plán bude postaven na ekonomických ukazatelích a ne na fyzických jednotkách. Státní zakázky zajistí výrobu důležitých výrobků. Vše se bude dít postupným přechodem.
– Musí být novelizován hospodářský zákoník a připraven nový. Totéž i v arbitráži a v celním zákoně.
– DŽUNGLE je vhodný název pro současný stav zákonodárství v investiční oblasti.
– Podnik bude moci dělat vše, co mu zákon nebude zakazovat.
Bude změněno:
rozdělení SBČS na jednu emisní a více obchodních bank, cenové předpisy, zrušen monopol Podniku zahraničního obchodu, změněny vyhlášky o fakturaci, o Fondu kult. a soc. potřeb (FKSP), mzdové předpisy, nebude stanoven počet pracovníků, změní se Stavební zákon a pod, celkem 200 předpisů.
Dále je připraven nový Kompetentní zákon a nová Ústava.
Zákon o podniku
Není pravdou, že se budou rušit a dělit stávající VHJ (výrobně- hospodářské jednotky). Ale dle přednášejícího se budou muset nechat nyní zkrachovat malé prodělečné podniky, nebo za několik let zkrachuje všechno! K návrhu zákona přišlo 120 tisíc připomínek, vzájemně se negujících.
Základ jsou 3 S: samostatnost, samofinancování, samospráva. Podnik je samostatnou právnickou osobou, pokud orgán řízení do podniku zasáhne, tak jen v mezích zákona a s plnou odpovědností za případnou újmu podniku. Podnik je přímým partnerem státu.
Bude trvat 15 – 20 let, než bude nabídka překračovat poptávku po zboží.
Zakladatel podniku je státní správa, vedoucími orgány podniku je volený ředitel a volená samospráva – rada. Nejsou směrnice na složení této rady.
Zákon o zemědělském družstevnictví – zrušení Okresních zemědělských správ, část krajských převést jako detašovaná pracoviště MZVž.
Zákon umožní vrácení půdy družstevníkovi.
Hospodářský zákoník
má 300 doplňků a změn, podpora samostatného rozhodování a vlastní odpovědnosti subjektu.
Všechny tato změny se mají objevit v Hospodářských novinách v červenci (1988).
5/ Jaroslav Jirásek, CSc
Vědecko – technický rozvoj
V současnosti probíhá pokles tvorby ND a ekonomika stagnuje. Pokud do roku 2000 nedoženeme zpoždění, zůstaneme trvale druhořadí.
Nutno si osvojit:
1. využití vědy
2. přeměna hospodářské struktury
3. zapojení se do mezinárodní integrace
4. zvládnutí řízení.
V r. 1974 vláda nepřijala od ÚV KSČ (Kempný) návrh na rozvoj mikroelektroniky a naopak přijala útlumový program elektronizace.
V zaostalém průmyslu pracuje zaostalá dělnická třída. Věda je ve stagnující společnosti „nebezpečná“, protože narušuje stávající zaběhlé struktury.
1. fáze vědeckotechnické revoluce – informatika
2. rychlé a kompetentní zavádění do výroby.
Program rozvoje RVHP (Rada vzájemné hospodářské pomoci) do r. 2000
1. rozvoj atomové energetiky – nejdále je v kap. zemích Anglie. U našich elektráren je velký únik energie, Dukovany by mohly ještě vytápět celé Brno.
2. počítače – vznik sítí osobních počítačů napojených na databanky. SSSR má již superpočítač.
3. rozvoj umělé inteligence – ČSSR centrem rozvoje mezi socialistickými zeměmi, ale naše státní orgány jsou 100 let za opicemi v pochopení úkolů v této oblasti.
4. automatizace – TOS Olomouc má pružný výrobní systém, je mezi nejlepšími ve světě.
5. aplikovaná biotechnologie – nyní jí slavně promeškáváme bez zájmu, teorii sice máme na úrovni, ale praxe spí – biotechnologie nebyla plánována!
6. nové materiály – v SSSR je již motor z keramiky, rozvoj kompozitů. Ale uvedení do praxe zaostává, není to v plánu.
Celý tento program je výborný, realizace je prachšpatná, neumíme vstupovat do přímých vztahů. Chybí u nás špičková technika, nutno se spojovat s firmami, které jí mají a kooperovat formou vazbových trhů. Musíme více využívat počítačová spojení na úkor papíru. Příkladem je ŠKODA Plzeň s Alströn Francie, kdy je zajištěn vývoz turbín do Brazílie na 15 let.
Školství
Zcela zklamalo, hlavně vysoké. Máme málo vysokoškoláků, jen do 16%. V USA je 50% a v SRN 35% vysokoškoláků. Nemoderní výroba se inteligenci brání. Není přístrojové vybavení, výsledky nezáleží jen na hlavách, ale i na přístrojích.
Vysokoškolská mládež je v osvojování myšlení, znalostí a práce pozitivistická, tedy protimarxistická. Na vysokých školách učí blbci a ze studentů blbce dělají.
Výzkum
Devět desetin výzkumu zkoumá to, co je ve světě běžné. Vedou ho ignoranti, troubové a hlupáci – techničtí ředitelé. Chybí jazykové schopnosti a znalosti, je jen kolektivní pracovní výkon. „Hromadění dat není zdůraznění pravdy“.
Řízení vědeckotechnického pokroku
Vědeckotechnická práce je riskantní, nemá zajištěn výsledek předem. V USA neúspěch v podnikání neznamená, že nelze zkusit něco jiného a jinak. Neúspěšný člověk není hned člověkem špatným. Firma Backard po neúspěchu jednoho programu uspořádala pro zaměstnance koktejl. To u nás bychom byli stále ožralí.
Lenin měl požadavky na řídícího pracovníka nejen v politické oblasti, ale i ve znalosti věcí a ve schopnosti řídit.
V ČSSR připadá na jednoho dělníka v těžkém průmyslu zařízení v hodnotě 300 tisíc korun. Je ale otázkou, jaký je z tohoto zařízení přínos pro společnost. Nyní je v SRN růst produktivity kapitálu, u nás pokles. Je to dáno kvalitnější řídící prací. Ruční práce není základem růstu produktivity práce!
U nás je veliká jen malost.
V SRN nejsou lidé odměňováni jen za výkon, ale za přínos celému kolektivu.
Kvalita je u nás věcí normy, jinde na západě věcí soutěže, prestiže.
Kvalita připouští vady, je však třeba mít jistotu, počítač s jednou chybou za dva roky je již na výměnu. Co není jisté, je nekvalitní! Je třeba také odměňovat inovaci. Na západě je ve zlepšovatelském hnutí zapojeno 5x více dělníků, než u nás. V USA lze zlepšovateli na místě vyplatit 25.000 USD bez vyúčtování.
Aplikace vědeckotechnického rozvoje musí být ihned, nebo nikdy, to už by bylo zastaralé.
Kapitalizmus zvýšil produktivitu práce za 100 let 5 x.
V ČSSR žije 20% pod životním minimem. U nás chybí 700 miliard korun na obnovu strojírenství. Žijeme na dluh dalších generací. Zanedbává se v podnikání etika a estetika.
V roce 1987 – 1988 bude vyplaceno 18 miliard korun bez krytí a je snížen plán.
Osobní postoje jsou vydávány za politické a mají přednost před ekonomickými a skutečně politickými. Byrokracie u nás vytvořila člověka, který vědomě omezuje své schopnosti a podřizuje se.
Lenin – byrokracie je stejný nepřítel, jako kontrarevoluce.
V nejvyšších vrstvách vedení jsou různé politikářské klany. Je nutno omezit, zničit těžký průmysl, strašně naší ekonomiku vyčerpává. Jsou pokusy zničit Waltra Komárka, ale drží ho Jakeš.
6/ Zd. Smělý, Česká plánovací komise pro rozvoj
Věda a výzkum
Co dělá věda a výzkum, když kvalita je špatná?
Zápas politických systémů v hospodářské soutěži, v ideologii, na poli diplomacie, ve vojenské oblasti a ve vlivu na mezinárodní mírové dělnické hnutí.
Ve vědeckotechnické revoluci jsme zaspali vše, co se dalo. V Japonsku je hnutí „milion výrobků bez zmetků“.
V ČSSR je 200 tis. vědeckých pracovníků a 75 tis. v předvýrobní sféře. Ale na co?
Žije u nás 0,3% světového obyvatelstva, máme 1% výzkumné základny, ale vyrábíme 25% druhů výrobků v 75% výrobních branží. I kdyby vědecko-výzkumná základna dělala vše, co může, tak nestačí rozvíjet celý rozsah výroby. Proto je nutná mezinárodní spolupráce.
Ve světě je značný úbytek potřeby fyzické práce.
U nás je odborná slabost čelních vedoucích představitelů, (jména jsme si neměli psát).
Situace v Praze připomíná zapletené klubko zmijí.
7/ Zd. Roškot, ÚV KSČ
Mezinárodní vztahy
Zásah v Bratislavě proti „svíčkové demonstraci“ věřících byl zbytečně přehnaný. Tvrdá cenzura dává argumenty zahraničním rozhlasům.
Také máme v průměru dvacet let staré strojní vybavení. SSSR také nebude nadále splachovat naše zmetky. Naše ekonomika není pružné ve vztahu k cenám. Ale dle NDR máme „Švejkovský socializmus“. Bude boj mezi technokraty a politiky, kteří si budou chtít zachovat prospěchářské pozice.
8/ Toms, šéfredaktor novin Lidová demokracie
Situace v tisku
Redakce Lidové demokracie dostává pokyny od Tiskového oddělení ÚV KSČ. Dále je cenzurována následnou cenzurou Federálního úřadu pro tisk a informace.
Je cenzura fotografií, lze použít pouze zdroje z československé tiskové kanceláře a co dovolí Tiskové oddělení ÚV KSČ.
DEMAGOGIE