Aktualizováno: Připomínkové řízení bylo prodlouženo o týden, do středy 22. 5. 2013! Podle neoficiálních zdrojů je důvodem prodloužení malý počet dosud zaslaných připomínek.
Ve středu 15. května 2013 končí veřejné připomínkové řízení k novým standardům základního vzdělávání, podle nichž budou české školy povinny učit od září 2013!
Ještě máme tři dny na posílání připomínek a v tomto článku najdete návod, jak postupovat.
Obsah výuky škol v České republice je řízen tzv. Rámcovým vzdělávacím programem (RVP). Tím jsou fakticky nahrazeny dřívější osnovy. Na základě RVP si každá škola stanovuje svůj Školní vzdělávací program (ŠVP), který musí zahrnout RVP, ale může k němu něco přidat (například ve škole, do které chodí náš mladší syn, je větší prostor pro výuku angličtiny).
K 1. 9. 2012 byly do RVP doplněny tzv. Standardy pro základní vzdělávání. Ty definují znalosti, které mají žáci umět na konci 1. a 2. stupně, tedy 5. a 9. třídy ZŠ. Tyto standardy budou k 1. 9. 2013 aktualizovány a do středy má veřejnost poslední příležitost vyjádřit se k navrhovaným změnám.
Standardy jsou definovány pro tzv. základní úroveň. Jedná se o znalosti, které musí žák prokázat, aby dostal alespoň dostatečnou, tedy za čtyři!
Návrh předložený k veřejnému připomínkovému řízení je publikován na této adrese:
Vlastní texty rozdělené podle předmětů najdete dole na stránce v několika souborech PDF – viz snímek stránky:
Z etického hlediska jsou nejzajímavější témata Člověk a jeho svět (dříve Občanská výchova) a Výchova ke zdraví.
Tematický okruh se dělí na tzv. Výstupy. Jeden Výstup vypadá například takto:
Důležité: Šedě vybarvený rámeček Očekávaný výstup RVP ZV je již definitivně schválený a není předmětem připomínkového řízení. Nic, co napíšete k textu v tomto rámečku, tedy nebude vzato v potaz, alespoň ne ve standardním úředním procesu.
Připomínky se týkají již pouze indikátorů a ilustrativních úloh. Zejména indikátory jsou ovšem klíčové – to je vlastní seznam oněch požadovaných znalostí (pro získání čtyřky).
Kód výstupu má tento formát:
Nad seznamem témat je formulář pro připomínky. Dříve se v připomínkových řízeních používal formát blízký běžné internetové diskusi, ale patrně pro příliš velké a zatěžující množství připomínek byl nahražen formálnějším formulářem. Tento formulář snad zabrání nepromyšleným výkřikům, ale má nejméně dvě nevýhody:
- Musíte uvést správný kód výstupu, aby byla připomínka vzata v potaz.
- Zaslané připomínky nejsou nikde online k dispozici.
Zde je ukázka vyplněného formuláře (vaše poznámky budou pravděpodobně jiné):
Před odesláním formuláře si svoje připomínky nezapomeňte uložit někam k sobě, jinak je nebudete mít k dispozici, ačkoliv ministerstvo by teoreticky mělo reagovat pozitivně na žádost o zaslání nebo zveřejnění všech připomínek.
Mimochodem, mnoho připomínek v odborných, neideologických předmětech, jako je matematika, se může týkat právě přehnané náročnosti těchto indikátorů, které jsou povinné pro „čtyřkaře“. Ministerstvo má plán později vytvořit také Výstupy pro úroveň „střední“ a „vysokou“. Soudě podle tohoto „základu“ se můžeme těšit na opravdu razantní zvýšení úrovně našeho základního školství.
Na tomto blogu se soustředím zejména na etické otázky a tak mě zaujal třeba výstup ČJS-5-5-8:
Požadovaná znalost „Žák uplatňuje ohleduplné chování k druhému pohlaví a orientuje se v bezpečných způsobech sexuálního chování mezi chlapci a děvčaty v daném věku“ je pro pátou třídu šílená, ale tahle hrůza už není předmětem připomínek. Na druhé straně obsah indikátorů a ilustrativních úloh je podle mého názoru v tomto výstupu výborný a myslím, že sám pošlu připomínku, ve které za ně ministerstvo pochválím.
Vynikne to například ve srovnání s tímto pracovním listem k sexuální výchově pro věkovou skupinu 6 – 16 let, zahrnující děti se středně těžkým mentálním postižením. Tento dokument není předmětem připomínkového řízení a uvádím ho zde jen pro srovnání:
Osobně nestojím o to, aby děti v hodinách kreslily vajíčka a spermie. Nevidím k tomu důvod v šesti letech ani v žádném jiném věku, u dětí zcela zdravých ani středně mentálně postižených, pokud nebudou studovat biologii nebo medicínu. Vaše názory mohou být jiné, ale jsem přesvědčen, že stojí za to věnovat těmto dokumentům a připomínkám do středy chvíli času, jde o výchovu našich dětí.
Mně se ze všeho nejvíc líbí otázka: „Jakým způsobem se můžeme uchránit před AIDS?“ a nepochybně správná odpověď: „častým střídáním partnerů“.
Nelze totiž vyloučit, že pravidelné včasné vystřídání partnera, který následně dostane AIDS, někoho MŮŽE uchránit před AIDS. Podobně jako někoho občas může před AIDS uchránit kondom. Zároveň oba způsoby „ochrany“ mohou ve svém důsledku AIDS zapříčinit.
Tak tak, ať žijí přesné formulace, zejména ve školství. Aneb ještě že právě nematuruji! 🙂
A když si uvědomím, že tento můj komentář může zapříčinit, že se někdo nakazí HIV, nebo zachrání před nákazou, nebo že spadne letadlo, nebo že nespadne letadlo…
Hezký článek 🙂 Ale celkově ty osnovy vůbec nevypadají špatně! Třeba matika a čeština vypadají hodně dobře.
Ale jo, v mnoha předmětech s tím souhlasím! Jen ta „základní úroveň“ moc nesedí. Osobně bych tyto požadavky viděl jako přiměřené pro „střední úroveň“.
Osnovy jsou zcela v pořádku, ještě bych zdůraznil náuku o právu a toleranci k lidem, a rozšířil vědecký přístup k evoluci.
Kde žijete? Kdyby se těmto tématům měl dát ještě větší prostor, než dnes, už by nezbyl čas na malou násobilku. 😉
[…] Do středy 22. 5. 2013 je možno vznášet připomínky k novým standardům základního vzdělávání, podle nichž budou české školy povinny učit od září 2013! Více ZDE. […]
No tak ty osnovy nakonec nejsou tak hrozný ne? Matika je přece na pohodu
Osobně bych neviděla problém v tom, zda se maluje vajíčko a spermie, ba naopak, v podrobnějším biologickém výkladu lze vhodně ozřejmit, jakým zázrakem je nám život darován. Zásadní je spíše pochopení místa sexuality v životě člověka a úcta k počatému životu. Tam vnímám obrovský deficit v dnešní společnosti.