Všichni sem! Všichni sem!
Navštivte úžasného Tyrannosaura Rexe, krále dinosaurů, v jeho doupěti! Dokonale uchovaného v siliconu od prehistorických dob pro vaši zábavu a osvěžení!
Pokud se odvážíte vstoupit do jeho doupěte, činíte tak na vlastní riziko! Management nenese žádnou zodpovědnost za zdraví a život dobrodruha, který vstoupí do jeho říše!
Těmito slovy zve od roku 1981 děsivý klaun jako z pera Stephena Kinga ke strhujícímu dobrodružství. Nejde o nic menšího než o první 3D hru v první osobě v dějinách výpočetní techniky – 3D Monster Maze pro Sinclair ZX81 s rozšířením paměti na 16KB!
Krátké video ze hry na emulátoru (video pokračuje i po limitu 41 sekund, který je na něm uveden):
Originální magnetofonová kazeta se hrou:
Hra byla napsána v roce 1981 pro jeden z prvních domácích počítačů, Sinclair ZX 81, v USA prodávaný pod značkou Timex. Ten netrpěl nectnostmi moderních PC – jako je barva, odstíny šedi či zvuk – marnivými cinkrlátky, které pouze odvádí pozornost hráče od dramatu hry a podstaty zážitku.
ZX 81 uměl Basic, ve kterém mohly být v datových řádcích uschovány rutiny strojového kódu. A přesně tak bylo naprogramováno Monster Maze. Zaváděcí program v Basicu řídil úvodní projev a mrazivou animaci klauna, především však spouštěl dva hlavní podprogramy ve strojáku – první vytvářel pokaždé nové bludiště, druhý animoval pohyb vašeho avatara a příšery v bludišti.
O aktivitě pravěkého netvora jste byli informováni několika nezdokonalitelně zvolenými hlášeními:
REX LIES IN WAIT
HE IS HUNTING FOR YOU
FOOTSTEPS APPROACHING
REX HAS SEEN YOU
RUN! HE IS BESIDE YOU
RUN! HE IS BEHIND YOU
Pokud hráč nezůstal přimražen hrůzou a byl schopen úprku, mohl Rexíkovi utéci, ten totiž běžel pomaleji, než hráč. To ovšem vyžadovalo dokonale vytrénovanou chladnokrevnost. Ještěr se přibližoval v několika krocích, které jste mohl vidět, pokud jste byl otočen čelem k němu.
Jak bylo toto první First Person Adventure naprogramováno? Inu, s využitím znakové grafiky! Celou scénu tvořilo pouhých 22 pseudografických znaků složených ze dvou barev – černé a bílé. Byly překreslovány 5x za sekundu na matrici zvící 25×24 znaků. Že to není vidět? No ovšem, simulace neexistující komplexity byla denním chlebem tehdejších programátorů, zapomeňte na DirectX a OpenGL!
Hrál jsem tehdy tu hru u známého asi jednou či dvakrát.
Dlouhé video na reálném Sinclairu, nahrané z originální pásky po dvou dnech marných pokusů, zobrazované na kapesní herní konzoli s analogovým videovstupem:
A na této mašině se to hrálo:
U nás byl daleko rozšířenější pozdější model Sinclair ZX Spectrum, který už uměl barvy i zvuk. Dětský to sen nespočetného zástupu hochů! Ano, snil jsem o něm i já, ale pak jsem od rodičů dostal něco ještě dokonalejšího. (Což už je ovšem jiná story.)
Video s vítězným koncem – který ovšem hráči přinese jen kratičký oddech a ihned jej přivede do nového bludiště:
Navnadil jsem vás? Nikoli marně! Pokud si tuto hru chcete zahrát na Windows nebo jiných systémech, podívejte se na tuto stránku, kde najdete emulátory ZX 81, tedy programy, které vám ji umožní spustit. Zkoušel jsem emulátor EightyOne na Windows XP a funguje! 🙂
A tady si můžete stáhnout samotnou hru (3DMAZE.ZIP) – má ohromujících 11 KB, zazipovaná 5 KB. Zažil jsem s ní opět několik strhujících chvil, mistru Evansovi se vskutku podařilo vměstnat do jedenácti kilobajtů samotnou esenci hororu!
Bludištěm se pohybujete pomocí kláves 5, 6, 7, 8. Po zmáčknutí ESC hrajete na celé obrazovce. Kromě ZX 81 můžete nastavit emulaci několika jiných počítačů.
Hodně štěstí!
nadhera!
Díky moc, dělal jsem o tom Seminárku moc mi to pomohlo :))
Tak to jsem rád!